SZUKAJ

7 kluczowych zasad projektowania notesu firmowego cz. I

projektowaie notesu firmowego

Czy istnieje jakiś dobry przepis na stworzenie idealnego notesu firmowego? Prawdopodobnie nie, ale jest kilka ważnych zasad, które sprawią, że Twój notes będzie miał przemyślany wygląd i spełni, ba, nawet przekroczy oczekiwania odbiorców. Ciekawe jest to, że wielu świetnych projektantów stosuje zasady idealnej proporcji, regułę trójpodziału czy prawo Fittsa lub Hicka zupełnie intuicyjnie. Głównym jednak założeniem w przypadku notesów firmowych jest połączenie użyteczności i funkcjonalności z odpowiednio dobranymi walorami wizualnymi. Detale (akcesoria i opakowanie) również są bardzo istotne. Poznaj 7 cennych wskazówek, które przydadzą Ci się w trakcie kreacji notesu dla swojej marki.

Numer jeden – dobrze przemyślana strategia

Zanim zabierzesz się za projektowanie, pierwsze szkice i rysunki lub zlecisz tę pracę grafikowi, punktem wyjścia powinna być wnikliwa analiza grupy docelowej i jej potrzeb. Zastanów się: do kogo adresowy jest notes? Komu i w jakich okolicznościach będzie wręczany, jak będziesz go wysyłał, a może wręczał osobiście? Jaką ma pełnić funkcję oraz jaki komunikat chcesz wysłać do grupy docelowej? Tak, grupa docelowa i przekaz to dwie zasadnicze sprawy. Jeżeli prawidłowo ich nie zdefiniujesz masz raczej małe szanse na udany projekt, który wpisze się w oczekiwania odbiorców. Ryzyko jest takie, że Twój notes może nie spotkać się z pozytywnym przyjęciem i entuzjazmem obdarowanej osoby. Zginie w czeluściach przepastnej szuflady i ślad po nim zaginie. A przecież nie o to nam chodzi…

Inaczej powinien wyglądać notatnik dla pracowników wyższego szczebla dużej korporacji, której oddziały zlokalizowane są w całej Europie. Inny design będzie posiadał notes, którego odbiorcami są architekci i projektanci, a jeszcze inny dedykowany dla pracowników działu marketingu. W odmienne walory, wyjątkowe opakowanie i ciekawe dodatki wzbogacimy notes firmowy wydany w edycji limitowanej, wręczany najważniejszym kontrahentom firmy. Inny będzie notes z jubileuszowym logo wręczany pracownikom z okazji rocznicy.

Wklejka z transparentnej kalki podkreślająca ważną dla branży datę

Odpowiedzi na te strategiczne pytania pozwolą Ci dostosować wygląd wnętrza, okładki, dodatków, aż po opakowanie. Tak, aby inwestycja w firmowe notesy z logo była naprawdę trafiona. Jak powiedział Abraham Lincoln – Gdybym miał osiem godzin na ścięcie drzewa, spędziłbym sześć na ostrzeniu siekiery.

Okładka – pierwsze wrażenie robi się tylko raz

Wybierając okładkę firmowego notesu powinniśmy pamiętać, że kontynuacją zewnętrznej okładki jest wyklejka, czyli rozkładówka widoczna zaraz po otwarciu okładki. Powinna ona nawiązywać do pierwszej okładki, stanowić jej uzupełnienie, kontynuację albo dokładnie na odwrót – mocno z nią kontrastować. Zatem, jeżeli wybierzemy minimalistyczną, stonowaną okładkę, wówczas, projektując wyklejkę, możemy pozwolić sobie na odważny projekt. Może to być zabawa zdecydowaną typografią, kolorem czy dominującą fotografią. Minimalistyczna okładka może również pociągać za sobą klasyczną, minimalistyczną wyklejkę. Notes nabierze elegancji poprzez wykorzystanie na wyklejkę papieru barwionego w masie w kolorze nawiązującym do okładki lub mocno z nią kontrastującym i spójnym z barwami firmowymi.

Reklamowa wyklejka z umieszczonym tagiem NFC przekierowującym na stronę internetową firmy

Jeżeli zdecydujemy się na ekologiczny notes firmowy ważne, aby w całym notatniku dobrać surowce nawiązujące wyglądem, fakturą i kolorystyką do trendów eko. Pożądane są beże, kolory ziemi przełamane odważną zielenią czy stonowany brąz. Na okładkę możemy zastosować naturalne płótna, beżowe papiery z recyklingu, kartony opakowaniowe czy nawet prążkowany papier pakowy, który świetnie odda ideę, jaka nam przyświeca.

Diabeł tkwi w szczegółach

Projektując autorski firmowy notes pamiętaj o detalach w projektowaniu wnętrza oraz akcesoriach i dodatkach. Indywidualny blok firmowego notesu możesz wyposażyć w ciekawe dodatki, praktyczne planery, kalendaria, miejsca do zapisywania ważnych wydarzeń, spotkań, informacji z obszaru życia prywatnego. Oryginalne rozwiązania we wnętrzu notesu jak agenda, poddruk logotypu na każdej stronie, hasło reklamowe, przekładki reklamowe to tylko kilka rozwiązań, którymi możesz zaskoczyć odbiorcę. Bądź kreatywny, poszukuj nowych rozwiązań, stawiaj na idealny mariaż użyteczności i oryginalności.

Poddruk loga
Poddruk loga we wnętrzu kalendarza

Teraz kolej na praktyczne akcesoria i designerskie dodatki. Przykładowo, przysłowiową kropką nad “i” w naszej linii notesów EKO będą ekologiczne dodatki do firmowych notatników. Długopis z papieru z recyklingu, bambusa, znacznik z grawerem wykonany z drewnianej sklejki, zakładka zawiązana na beżowej tasiemce zadrukowana na kartonie z recyklingu. Wnętrze i dodatki możesz ciekawie ozdobić i wyróżnić umieszczając na nich piktogramy i infografikę w stylistyce eko. Możesz też dodać edukacyjne hasła nawiązujące do trendów eko. Albo wklejki z treściami edukującymi odbiorcę w zakresie segregacji odpadów, zero waste i innej tematyki ważnej z punktu widzenia dbania o naszą planetę.

Znacznik eko umieszczony na gumce zamykającej okładkę

Pamiętaj – jeżeli inwestujesz w papier ekologiczny z certyfikatem napisz o tym! Dla odbiorcy ma to duże znaczenie, więc nie pozostawiaj informacji o zastosowaniu droższego papieru z recyklingu tylko w swojej głowie. To, o czym wyraźnie i głośno nie zakomunikujesz, co jasno nie wybrzmi z Twojego komunikatu, nie dotrze do Twojego odbiorcy. Za papiery z certyfikatami FSC, bezchlorowe, wykonane 100% z makulatury zapłacisz więcej, niż za standardowy biały papier offsetowy. Koniecznie się tym pochwal, drukując tę informację w bloku notesu firmowego.

Ciąg dalszy nastąpi!