SZUKAJ

Inteligentny papier

Nad tym, że nasze telefony są „smart”, przestaliśmy się dawno zastanawiać. Inteligentne są już nasze domy wyposażone w oświetlenie, czujniki temperatury, dymu, zalania, ruchu sterowane ze smartfona. A nawet smart gniazdka tzw. Smart Plug, które pozwalają włączać i wyłączać urządzenia elektryczne, planować i monitorować zużycie energii.  Ale czy kawałek papieru, który bierzesz do ręki każdego dnia, również może być „smart”? Ależ oczywiście!

Lektura zwykłej ulotki, czy opisu produktu na opakowaniu także może angażować różne media poprzez smartfon. Wystarczy, że pod warstwą papieru umieści się maleńki chip z technologią NFC (Near Field Communication, komunikacja bliskiego zasięgu), która umożliwia wymianę danych między dwoma urządzeniami w bliskiej odległości (do ok. 20 centymetrów). Z pewnością każdy z nas ją zna z płatności zbliżeniowych, jednak wystarczy odrobina kreatywności, aby wykorzystać ją w promocji i marketingu.

źródło: https://blog.drupa.com/de/nfc-labels/

Zamiast namawiać swoich klientów do śledzenia profilu Twojej firmy w mediach społecznościowych możesz dodatkowo wykorzystać opakowanie swojego produktu – wystarczy, że będzie na nim umieszczony chip z NFC, a odbiorcy pozostanie wyłącznie zbliżenie swojego telefonu, żeby został przekierowany na wybraną przez Ciebie stronę. Johnny Walker wykorzystał etykietę z NFC, aby poinformować swoich Klientów o specjalnych promocjach oraz przepisach na drinki. Co ważne etykieta pozwala śledzić ruchy butelek w całym łańcuchu dostaw, aż po sklep i miejsca konsumpcji. Etykiety można więc zaprogramować tak, aby wykrywały, czy produkt nie jest transportowany i przechowywany w zbyt niskiej lub wysokiej temperaturze i ostrzegać sprzedawcę, jeśli istnieje niebezpieczeństwo zepsucia się żywności.

Od ulotki …. aż po notes i kalendarz

Wykorzystanie technologii NFC w marketingu i promocji firmy jest bardzo rozległe: znajduje ona swoje zastosowanie w wielu środkach komunikacji, począwszy od plakatów, broszur, kart menu, opakowań, biletów eventowych, zaproszeń, ulotek, gazetek, przez inserty do gazet, wizytówki, naklejki, aż po karty lojalnościowe i metki.

Pomyśl, jak byłoby świetnie, gdybyś w swoim ulubionym muzycznym klubie zauważył  plakat na koncert nowej, nieznanej jeszcze kapeli. Koncert odbędzie się w przyszłym tygodniu, masz już nieco inne plany … ale zbliżasz do plakatu swój telefon, możesz dzięki temu przesłuchać kilka kawałków zespołu. Są obiecujące, więc… może jednak warto kupić bilety i zmienić weekendowe plany! Trzy kliknięcia i bilety kupione. Zostawiając dane otrzymasz przypomnienie o kolejnych koncertach zespołu w Twoim mieście.

źródło: http://www.aaroncacali.com/portfolio/samsung-nfc-posters.php

A może organizujesz wielki firmowy event. Rozsyłasz tradycyjne zaproszenia, ale chcesz też, żeby była w tym nuta nowoczesności. Dzięki zastosowaniu papieru z tagiem NFC, Klient zbliża telefon i  może nie tylko zapoznać się ze szczegółami imprezy firmowej, ale też jednym kliknięciem potwierdza swoją obecność. A Ty na żywo obserwujesz zachowania swoich Klientów, którym wysłałeś zaproszenie. Wiesz ilu gości zapoznało się ze szczegółowym programem imprezy umieszczonym on-line, ilu jeszcze tego nie zrobiło (może warto skontaktować się z tymi, na których przybyciu szczególnie Ci zależy) oraz jak rośnie z dnia na dzień liczba gości potwierdzających swoje przybycie.

Chip umieszczony w karcie lojalnościowej może również na bieżąco informować klientów o najnowszych promocjach lub rabatach, wizytówka przekaże dane kontaktowe do Ciebie poprzez jedno zbliżenie telefonu, a karta menu nie tylko poinformuje o tym, jaką specjalność dnia można zjeść w restauracji, ale też np. jak to danie zostaje przyrządzone lub jakie wino świetnie uzupełni smak wybranej potrawy.

W stronę klienta, w Twoim kierunku

Takie rozwiązanie staje się formą „złapania za rękę” Twojego klienta i poprowadzenie go tam dokładnie, gdzie TY chcesz. Czy to nie genialny ruch marketingowy? A jaki prosty!

Skoro więc popularność „zbliżeń z papierem” jest tylko kwestią czasu, warto wyjść temu trendowi naprzeciw i wprowadzić tę technologię również do swoich produktów. Bez względu na to, czym zajmuje się Twoja firma, z pewnością da się wykorzystać technologię smart papieru do promocji swoich produktów lub usług. Jeśli natomiast chciałbyś, żeby Twoi (potencjalni) klienci mogli dzięki tej technologii być w kontakcie z Twoją firmą dłużej, niż przez kilka minut, warto pomyśleć o umieszczeniu chipu NFC np. w… firmowym notesie lub kalendarzu o czym pisaliśmy tutaj! Co ważne, kod do zmiany danych na chipie jet ważny dwa lata, więc nie musisz się ograniczać do jednej wersji zakodowanego komunikatu.

NFC w notesach i kalendarzach? A dlaczego nie!

Dysponując specjalnym rodzajem papieru z już umieszczonym chipem umożliwiasz komunikację między marką a odbiorą praktycznie przez cały rok. Dlatego warto zakodować na nim nie tylko łącze do Twojego landing page’a, ale też do mediów społecznościowych, co ułatwi ciągły kontakt między obiema stronami. Możesz  wykorzystać tę technologię na okładce, wklejce, wyklejce swojego firmowego notesu i terminarza, słowem – gdzie tylko zechcesz i co tylko chcesz!

Notesy z chipem NFC oraz liquid metal wykonane przez dobrekalendarze.pl

Kto by pomyślał, że papier przestaje być konkurencją dla nowoczesnej technologii, internetu i ciągłego pędu kolejnych informacji a może z nimi współgrać i współistnieć? Tak się dzieje właśnie dzięki technologii NFC i maleńkiemu microchipowi ukrytemu pod warstwą papieru. A co zaprezentujesz na tym papierze… to już tylko i aż kwestia Twojej kreatywności i pomysłowości!