Zarządzanie czasem. 5 podstawowych trików
Zarządzanie czasem staje się coraz bardziej popularnym tematem. W pracy zawodowej nasze stanowiska są coraz częściej multizadaniowe i musimy dobrze się zorganizować , aby wszystkie zrealizować. W życiu prywatnym nie jest łatwiej. Coraz więcej obowiązków wymaga dobrego planowania i organizacji. Dlatego tym bardziej warto poznać kilka technik, które w tym pomogą i ułatwią nam zarządzaniem naszym czasem i sobą.
Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które nam pomagają zaplanować dany okres czasu, zadania czy też priorytety. Jako producent kalendarzy i notesów planowanie, organizacja i zarządzanie czasu jest dla nas bardzo bliskie. Dlatego w tym artykule podsuwamy Wam kilka podstawowych trików, które stosujemy i świetnie się sprawdzają.
Zarządzanie czasem przez kalendarz
Kalendarz to idealne narzędzie dla wszystkich. Szczególnie dla Twoich pracowników. Proponujemy Ci trzy wersje środka: dzienny, tygodniowy i tygodniowo-notatnikowy. Każdy z nich niewątpliwie ma swoje zalety. Jeśli dużo notujesz i chcesz mieć jeden terminarz do wszystkiego – wybierz układ dzienny. Jeśli chciałbyś wykorzystać terminarz jako organizer wystarczy Ci układ tygodniowy, w którym zapiszesz najważniejsze zadania.
Układ tygodniowy z pewnością ma jedną główną zaletę: rozkładówka tygodnia. Dzięki temu widzisz cały tydzień i wiesz kiedy będziesz mieć najwięcej zadań, a kiedy mniej.
Wykorzystaj planer
Planer to coś więcej niż notes. Planner zawiera gotowe tabelki, miejsca do wypełnienia. Priorytety, cele. Łączy strefę prywatną ze strefą zawodową. Jako manager marketingu możesz wprowadzić takie planery-organizatory dla pracowników. Wszystko w jednym miejscu pod ręką z pewnością ułatwi organizowanie życia w pracy i w domu.
A może tak skorzystać z kalendarza biurkowego?
Kalendarz biurkowy ma wiele zalet: jest pod ręką i możesz zapisać najważniejsze rzeczy. Najlepiej naszym zdaniem sprawdza się ten z rozkładem tygodniowym, dzięki czemu widzisz zaplanowany cały tydzień. Co więcej możesz wpisać ważne zadania, spotkania czy wyjazdy z wyprzedzeniem i kiedy tylko nadejdzie ten tydzień – od razu widzisz jakie czekają Cię obowiązki w danym tygodniu.
Checklisty – sposób na zarządzanie czasem
Checklisty często nazywane są listami kontrolnymi i mogą zaoszczędzić Twój czas. Jest to proste narzędzie, z którego może skorzystać każdy z nas. Nie potrzeba do tego większych umiejętności, kompetencji cz aplikacji. Wystarczy, że zastanowisz się nad tym jakie priorytetowe zadania czekają się w danym dniu, tygodniu lub miesiącu. Dzięki takiej liście nie będziesz musiał pamiętać o wszystkim i zastanawiać się co jeszcze miałeś do zrobienia. Checklisty pomogą Ci zarządzać czasem i kontrolować poprawność zadań.
Skończ jedno, zabierz się za kolejne
Jednym z trików, które nam pomaga w zarządzaniu czasem jest zasada: “skończ jedno, zabierz się za kolejne”. W myśl tej zasady należy wykonywać zadania po kolei. Skupianie się na danym zadaniu jest efektywniejsze niż robienie wszystkiego na raz. Co więcej istnieje mniejsze ryzyko, że się pomylisz lub czegoś zapomnisz. Sam zobaczysz, że dzięki tej zasadzie będzie wykonywać więcej zadań i nie pozostawisz niedokończonych tematów. A jak dobrze wiesz – wracanie do rozpoczętych zadań nie jest wcale łatwe.
Jeśli myślałeś nad ulepszeniem planowania i organizacji ten artykuł jest dla Ciebie. Przedstawiliśmy kilka trików, które naszym zdaniem są idealne na sam początek. Zarządzenie czasem nie musi być trudne – wystarczy wprowadzić kilka zasad, które pomogą Ci uporządkować dzień lub tydzień. Pamiętaj jednak, aby być konsekwentnym i szybko nie rezygnować.