SZUKAJ

7 kluczowych zasad projektowania notesu firmowego cz. II

zasady projektowania notesu

Oto druga część wpisu na temat kluczowych zasad projektowania notesu firmowego. Dowiesz się więcej między innymi na temat wyboru formatu, kolorystyki oraz opakowania idealnego notesu firmowego. Pierwszy artykuł z tej serii przeczytasz TUTAJ.

Bo wielkość ma znaczenie

W przypadku notesu książkowego czy terminarza jego wielkość, czyli format, ma dla wielu odbiorców kluczowe znaczenie.

Format kieszonkowy A6 jest praktyczny i pozwala nosić notatnik zawsze ze sobą w torbie czy tylnej kieszeni spodni. Tego typu notatniki są czasami nazywane reporterskimi, gdyż pozwalają na szybkie zapisanie pomysłu, informacji ze spotkania, czy ważnej myśli. Stąd często wyposażone są w szlufkę na długopis czy ołówek, aby pisadło było zawsze pod ręką.

opaska na terminarz

Najpopularniejsze od lat formaty notatników to A5 i B5 – czyli ok. połowa powierzchni kartki A4. Ani za duży, ani za mały – idealny dla wielu odbiorców. Nie za duży i nie za ciężki, aby mieć go zawsze przy sobie i nie za mały aby pomieścić nasze notatki.

Istnieją oczywiście nietypowe autorskie formaty jak designerski kwadrat, który pozwala na oryginalny projekt i kompozycje wnętrza notatnika. Tutaj wymagana jest większa odwaga i znaczenia nabiera oryginalność i wyróżnienie.

Kolejnymi decyzjami są: ilość kartek w notesie oraz rodzaju papieru. Do wyboru mamy m.in. biały, chamois, szarawy eko z recyklingu, delikatny chamois czy – już z wyższej półki – papier ozdobny barwiony w masie lub z oryginalną fakturą lub wtrąceniami.

Graj kolorami

Dobieraj w trafny sposób kolorystykę, zestawiaj barwy prawidłowo. Jest na to sprawdzona metoda tzw. koło barw. Barwy komponuj zestawiając różne tonacje, nasycenia tego samego koloru (dobór monochromatyczny). Inna opcja to wybór kolorów znajdujących się po przeciwległej stronie koła tworząc ciekawe i odważne zestawienie (dobór komplementarny). Można też łączyć ze sobą kolory sąsiadujące. Wówczas będą budowały harmonijną całość (dobór analogiczny). Pamiętaj o psychologii kolorów (zieleń=spokój, czerwień=energia, niebieski=zaufanie itd.) oraz o księdze znaku marki, aby całość budowała spójny i zgodny z SIW komunikat.

Istnieją programy, które pomogą Ci budować trafione zestawy kolorystyczne:

Adobe Color CC – możesz w nim zapisywać własne palety kolorów oraz przeglądać te stworzone przez innych użytkowników.

Design Seeds – jest inspirującą bazą, gdzie palety kolorów zostały stworzone na podstawie fotografii.

Coolors – pozwala zobaczyć w jaki sposób widzą kolory osoby z różnymi wadami wzroku.

terminarz-zadruk-krawędzi bloku

Magiczna czwórka projektowania

Odległość elementów powinna być dobrze przemyślana. Jeżeli elementy znajdują się blisko siebie, wizualnie tworzą jedną całość. Gdy jednak oddalimy je od siebie będą postrzegane indywidualnie. Odpowiednie światło i przestrzeń w projekcie są niezbędne. Błędem jest umieszczanie elementów w narożnikach czy centralnej części tylko dlatego, że jest tam pusto.

Wyrównanie to ważny element wprowadzający ład i harmonię do projektu. Każdy element powinien mieć wizualny związek z pozostałymi i nie należy umieszczać niczego w sposób przypadkowy. Zastosowanie zasady wyrównania powoduje, że chociaż pewne elementy są od siebie oddalone, to nadal należą do tej samej części – wyrównanie tworzy niewidoczną linię między nimi.

Powtarzanie pozwala na właściwe zorganizowanie informacji, projekt zyska dzięki temu wizualną spójność i harmonię. Elementem powtarzanym może być np. charakterystyczna linia, kolor, ikona, szczegół projektowy, itp.

Kontrast przyciąga uwagę do odpowiednich elementów projektu i organizuje w pewien sposób informacje na stronie. W myśl tej zasady jeżeli dwa obiekty nie są dokładnie takie same to należy zaznaczyć wyraźną różnicę między nimi. Osiągniemy to zestawiając duży font z małym, tradycyjny krój z pogrubionym bezszeryfowym, linię cienką ze zdecydowanie grubą, zestawiaj kolory, stosuj mocno zróżnicowane odstępy. Bądź odważny, ale nie przesadzaj.

Marka dobrze zapakowana

Banderola, etui, obwoluta, opaska, koperta, torba, a może pudełko?

Teraz wyobraź sobie taką sytuację: otrzymujesz długo oczekiwaną paczkę lub niespodziewany prezent od firmy, bierzesz do ręki pięknie zapakowaną beżową paczuszkę przewiązaną lnianym brązowym sznurkiem. Do sznureczka przywiązana jest elegancka etykieta wydrukowana na beżowym, niezwykłym eko papierze. Widać na nim wyraźne wtrącenia ścieru drzewnego podkreślające fakt zastosowania papieru przyjaznego środowisku. Odczytujesz z etykietki imienną dedykację skierowaną indywidualnie do Ciebie, która wprawia Cię w dobry nastrój na kolejną część dnia, czujesz się wyjątkowo…

Otwierasz paczkę, a w środku znajduje się oryginalny, stylowy notes, którego okładka wykonana została z naturalnego płótna. Z pięknym, delikatnie przebarwionym logo firmy, która obdarowała Cię tym uroczym prezentem. Otwierasz notes odsłaniając piękną, wysyconą intensywnym kolorem, zieloną wyklejkę zadrukowaną subtelnym motywem graficznym… Coś Ci to przypomina? Tak, tak – dokładnie ten motyw kojarzysz dobrze z tą firmą. Przewracasz na kolejną stronę zachwycając się gustownym, minimalistycznym wnętrzem notesu i dobrze zaprojektowaną przestrzenią na Twoje cenne notatki.

banderola na terminarzu

TAK – to będzie Twój notes! Nieważne, że otrzymasz później kilka innych, wysłanych na szybko i zapakowanych standardowo – Ty już wybrałeś! Czy to lekka przesada? Nie – to prawdziwa i potwierdzona badaniami magia unboxingu, czyli ceremoniału “wielkiego otwarcia”.

Sposób w jaki przesyłka trafia do Klienta i jak jest zapakowana staje się elementem całego doświadczenia zakupowego. Badania potwierdzają, że aż 40% użytkowników uważa, że sposób w jaki zapakowany jest produkt determinuje nasze myślenie czy jest on wart swojej ceny i pozycjonuje odpowiednio markę.